Om katter & fusk. Journalistik & lite om kantspringaren

Allmänt / Permalink / 0

Får ibland frågan om vad jag gör nu för tiden. Kommer på mig själv med att nästan alltid svara olika. Inte för att jag hittar på olika historier varje gång, utan för att mina dagar, lyckligtvis, varierar mer än en politikers åsikt.

Firade lite igår. Har precis avslutat en grundkurs i praktisk journalistik. Helt ärligt så var jag överlägset sämst i klassen. Vår avslutningsuppgift handlade om att skriva en tidning om katter. När vi var klara skulle allt redigeras i layoutprogrammet InDesign. Mitt ointresse för katter och min okunskap i redigering gjorde att det var som bäddat för att jag skulle fuska. Hur illa är det egentligen att fuska på en utbildning som man går för att lära sig något nytt? Incredible dumt så klart men ändå lite ungdomligt roligt.

Anyway, gick utbildningen av flera anledningar. Tycker journalistiken blir viktigare och viktigare i samhället, avdelning källkritik, etik, eftertänksamhet. Det går hyfsat snabbt därute. Vad är fakta, vad är en åsikt utan insikt. En del säger att journalistiken är på väg att dö ut. Att det inte finns någon ekonomi i det. Tror precis tvärtom men att det pågår en förändring då journalistiken mer och mer kommer att behövas men mer i den riktningen att företag kommer att behöva ha sina egna journalister. Duktigt skolade resarchers som får lägga ner tid på att ta reda på fakta innan stora företagsbeslut tas. Har själv inga planer på att verka inom yrket men utbildningen medförde en ökad respekt och förståelse för hantverket vilket är gott nog. Till alla journalister därute, låt några nyheter ta lite tid och ska du skriva en artikel om någon så är det schysst att ta ett samtal med personen ifråga innan du publicerar. Vet inte om det ovan gav svar på varför jag gick utbildningen men ibland så är det ok att resa utan att veta vart man vill har jag hört. Nu till vad som händer yrkesmässigt i mitt liv.

Har fått chansen att jobba med två fina företag, Core Talent och Welcome Uppsala som representerar två stora intresseområden för mig nämligen sport och nöje. Uppgifterna i respektive bolag varierar men för att måla upp en liknelse av ett fotbollslags taktiktavla så tror jag att det vore mest rättvist att se på det som att jag har en plats som kantspringare, kanske inte den snabbaste eller mest välpolerade tekniska men med en härlig entusiasm. Vill du veta mera rent faktamässigt om bolagen så är det jättekul om du går in på www.coretalent.se och gärna även följer Welcome Uppsala på Facebook. Nog om vad jag gör, nu till vad du skall göra i morgon.

Almtuna IS möter Leksand i Metallåtervinning Arena och då skall du så klart bege dig till arenan, för hockey är roligast live.  Skulle du av någon outgrundlig anledning inte ha möjlighet att ta er till arenan så får ni gärna slå på C- More så kommenterar jag matchen åt er där i en produktion från 83TV sport. Lite journalistik ändå, neutralt, Nja.

Arrividerci.

Till top